- تخم مرغ، سمبل باروری
تخم مرغ، سمبل باروری

حذف تصاویر و رنگ‌ها | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۲۶ | 

تخم مرغ، سمبل باروری   چاپ خبر >>>AWT IMAGE

 
تخم مرغ از منابع پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است. همچنین مصرف 3 تا 4 عدد تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن ویتامین D، به سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.
به گزارش بهداشت نیوز، در طب چینی از تخم مرغ برای تقویت سالمندان و  افراد ضعیف استفاده می‌شود.
گفته می‌شود که تخم‌مرغ به درمان اسهال و پیشگیری از سقط جنین کمک می‌کند و گاهی اوقات مصرف آن به زنانی که جنین در رحم آنان حرکات زیادی دارد تجویز می‌گردد.
تصور می‌شود که تخم مرغ باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود و به همین جهت، از آن برای درمان خشکی چشم و گلو استفاده می‌کردند.
تخم مرغ دربردارنده تمام 8 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن، برای سنتز پروتئین‌ها است به همین جهت تخم مرغ منبع پروتئینی با ارزش بیولوژیکی بالا محسوب می‌شود.
تمامی اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ از منابع غذایی ضروری جهت رشد و نمو کودکان، نوجوانان، جوانان و همچنین حفظ سلامت بزرگسالان است.
مصرف 3 تا 4 تخم مرغ در هفته خصوصاً در فصل زمستان به افزایش جذب کلسیم و کاهش خطر پوکی استخوان کمک می‌کند.
یک عدد تخم مرغ در روز می‌تواند بیش از نیاز روزانه ویتامین B12 بالغین را تامین کند.
فواید خاص تخم مرغ
تخم مرغ و سطح پایین ویتامین D
تخم پرندگان یکی از معدود منابع غذایی حاوی ویتامین D است.
این ویتامین که برای جذب کلسیم و استحکام استخوان‌ها ضروری است، بیشتر در زیر پوست و توسط نور ماوراء بنفش خورشید ساخته می‌شود.
بدن قادر به ذخیره مقدار قابل توجهی از این ویتامین است و در بیشتر افراد مقدار ویتامین D ساخته شده در فصل تابستان نیاز آنان را  تا پایان زمستان تامین می‌کند.
البته در مورد کودکان زیر 3 سال که هنوز توانایی ذخیره کردن ویتامین D را ندارند، مصرف روزانه 7 میکروگرم ویتامین D ضروری است.  
افراد بالای 65 سال و زنان باردار در سه ماهه آخر بارداری نیز به 10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارند.
با توجه به آنچه گفته شد، تخم مرغ منبع غذایی بسیار خوبی برای تامین ویتامین D در افرادی است که به مقدار کافی در برابر نور خورشید قرار نمی‌گیرند.
تخم مرغ و ناباروری مردان
تحقیقات نشان داده‌اند که دریافت مقادیر کافی سلنیوم برای حفظ کیفیت و تعداد اسپرم ضروری است.
از آنجا که یک عدد تخم مرغ تامین کننده 10 درصد از نیاز روزانه سلنیوم مردان است؛ مصرف منظم آن نقش مهمی در  رژیم غذایی سالم و متعادل مردان خواهد داشت.
لازم به ذکر است این موضوع در مناطقی که خاک غنی از سلنیوم ندارند از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا  غلاتی که در خاک این مناطق می‌رویند از نظر سلنیوم غنی نیستند و نمی‌توانند سهم زیادی در تامین سلنیوم دریافتی داشته باشند.
تخم مرغ و بیماری قلبی
تخم پرندگان حاوی مقادیری سلنیوم و ویتامینE است.
همان طور که می‌دانید این دو ماده مغذی جزء آنتی‌اکسیدان‌های مهم بدن هستند، که از مهم‌ترین نقش‌های آنان، محافظت از دیواره عروق در برابر تخریب رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.
تخم مرغ و تخریب سلول عصبی
تخم پرندگان منبع غنی ویتامین B12 است.
این ویتامین برای ساخته شدن غلاف میلین ضروری است و کمبود آن منجر به تخریب غیر قابل برگشت سلول‌های عصبی می‌شود.
از آنجا که کمبود ویتامین B12 در مادران باردار باعث تولد نوزادان با نقص لوله عصبی می‌شود، بنابراین دریافت مقادیر کافی ویتامین B12 برای زنان باردار بسیار حائز اهمیت است.
تخم پرندگان علاوه بر B12 حاوی B6 و فولات است، که برای حفظ سلامت سلول‌های عصبی ضروری است.
منبع: زندگی آنلاین

نشانی مطلب در وبگاه :
http://zums.ac.ir/find.php?item=19.13056.27772.fa
برگشت به اصل مطلب