حوزه ریاست- بخش نامه ها و مقررات
لایحه خدمات رسانی به ایثارگران

حذف تصاویر و رنگ‌ها

 
لایحه خدمات رسانی به ایثارگران
مقدمه (دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد)
با عنایت به تصویب لایحه جامع ایثارگران و رفع مشکلات مطروحه از سوی شورای محترم نگهبان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام و برای رفع برخی تقاضاهای جانبازان و ایثارگران در جهت تکمیل لایحه تحت بررسی مجمع و تکمیل مفاهیم آنها طرح ذیل با قید یک فوریت تقدیم می شود .
طرح خدمات رسانی به ایثارگران
ماده1-احراز مصادیق ایثارگری، تعیین درصد و تشخیص از کار افتادگی و تعیین عائله تحت تکفل مشمولین این قانون در چارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که مطابق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا توسط ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد .
تبصره-درصدهایی که حسب آیین نامه های مصوب قبلی تعیین شده است کاهش نخواهد یافت .
ماده 11-آن دسته از جانبازان انقلاب اسلامی که بنا به تشخیص کمیسیون تخصصی متشکل از پزشکان متخصص مربوط از ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و پزشکی قانونی به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی فوت کنند شهید محسوب خواهند شد .
ماده 12-این قانون حق بهره مندی ایثارگران را از موضوع قوانین و مقررات قبلی تاکیدا ابرام و موارد مغایر را لغو می کند .
ماده13-بار مالی ناشی از اجرای این قانون همه ساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور منظور می شود .
ماده 5-نحوه ارایه خدمات بیمه بهداشتی درمانی (همگانی، مکمل، خاص) به خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان مطابق آیین نامه ای خواهد بود که با پیشنهاد مشترک بنیاد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران خواهدرسید .
ماده 6-حقوق و مزایای کلیه نیروهای وظیفه و داوطلب غیر شاغل در دستگاه های موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که به صورت مردمی از سوی مراجعین نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که برابر ماده (1) این قانون یا بر اثر ترور، شهید، مفقودالاثر، جانباز از کار افتاده جزئی و یا کلی و آزاده از کار افتاده جزئی یا کلی شده اند همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهدشد .
تبصره1-حقوق بازنشستگی جانبازانی که در اجراء بند " الف" ماده (108) قانون اجا و مواد مشابه در سپاه و ناجا بازنشسته شده یا می شد با یک درجه یا رتبه بالاتر محاسبه و پرداخت میشود .
تبصره2-درصورت بالاتر بودن حقوق و مزایای شاغلین دستگاه ها در مقایسه با همطراز کادر نیروهای مسلح، قانون و مقررات پرداخت حقوق بالاتر ملاک عمل خواهد بود .
ماده7-بنیاد موظف است نسبت به تامین و پرداخت صد درصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا) جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، غیر دولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر موسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه بگیر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل هستند بدون محدودیت در انتخاب رشته اقدام کند .
ماده8-وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و دستگاه های اجرایی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند برای ورود به مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره های دکترای تخصصی، 25 درصد پذیرش دانشجو را به همسر و فرزندان شاهد، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان، جانبازان و همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر اختصاص دهند. آیین نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد بنیاد و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
تبصره-کسب حداقل 70 درصد حد نصاب علمی و امتیاز آخرین فرد پذیرفته شده آزاد در ظرفیت کل رشته ها الزامی است .
ماده 9-دولت مکلف است سالیانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان 50 درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان 25 درصد الی 49 درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش بینی می کند و در صورت عدم تامین خودروی مناسب داخلی مجوز ورود خودروی مناسب هر پنج سال یک بار برای جانبازان را با اعمال معافیت های گمرکی، عوارض و شماره گذاری صادر کند .
ماده 10-بنیاد مجاز است کمیسیونی را به نام کمیسیون رسیدگی به شکایت ایثارگران با عضویت دو نفر از بنیاد، یک نفر از وزارت کار و امور اجتماعی، یک نفر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، یک نفر از ستاد کل نیروهای مسلح، یک نفر از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یک نفر از قوه قضاییه و یک نفر از دستگاه ذیربط تشکیل و حداکثر ظرف سه ماه حسب مورد نسبت به رسیدگی به شکایات ایثارگران از عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند، تصمیمات کمیسیون مزبور با اکثریت آراء قطعی و لازم الاجرا بوده و عدم اجرای صحیح و به موقع آن خلاف قانون محسوب و مستنکف به موجب حکم مراجع قضایی به انفصال از خدمت تا پنج سال محکوم خواهد شد. در صورت اعتراض ایثارگر به رای کمیسیون موضوع از طریق دیوان عدالت اداری قابل دادخواهی است .
ماده2-خانواده شاهد: خانواده های معظمی که در راه اعتلاء اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضاء خانواده آنها (پدر، مادر، همسر و فرزند) شهید یا مفقودالاثر شده باشد .
اعضای خانواده جانبازان 70 درصد و بالاتر (پدر، مادر، همسر و فرزند) از امتیازات تسهیلات مقرر در این قانون و سایر قوانین مربوط همانند خانواده شاهد برخوردار خواهند بود .
ماده 3- خانواده ایثارگران: خانواده جانبازان، آزادگان و اسرا که شامل ( هسمر، فرزند و والدین آن ها ) می شود .
ماده 4- دولت موظف است از طریق بنیاد نسبت به تامین مسکن ایثارگران مشمول مواد ( 1) و ( 2) این قانون با رعایت الگوی مسکن حسب اولویت های ایثارگری و عائله مندی و بر اساس قیمت متوسط مسکن در شکور و از طریق تسهیلات سهم دولت ( به صورت وام بانکی یا کمک بلاعوض)، تسهیلات ساخت، واگذاری زمین یا معوض آن، معافیت صد در صد از هزینه های آماده سازی، پروانه ساخت، کلیه انشعابات و خدمات جانبی آن و سهم ایثارگر برای یک ماواحد مسکونی و یک بار برای هر ایثارگر در قالب ساخت یا خرید مسکن اقدام کند . همچنین ایثارگران موضوع این ماده مشمول تخفیف صد درصد مقرر در ماده (16) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز هستند.

نشانی مطلب در وبگاه حوزه ریاست:
http://zums.ac.ir/find.php?item=2.2312.2039.fa
برگشت به اصل مطلب