Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
اعضای دبیرخانه::
اعضای شورای مشورتی کلان منطقه شش آمایشی کشور::
بسته های تحول و نوآوری::
تفاهم نامه::
مأموریت های ویژه منطقه::
مأموریت های مشترک مناطق::
صورتجلسات دبیرخانه::
اخبار و رویدادهای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی::
مرکز سنجش صلاحیت های بالینی کلان منطقه شش آمایشی کشور::
ارسال مدارک و مستندات::
گالری تصاویر::
فرم ها و آئین نامه ها::
ارتباط با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
سامانه اطلاعات آماری کلان منطقه
سامانه بانک اطلاعات کلان منطقه
..


 
:: نشست منطقه ای رؤسا، معاونین آموزشی، معاونین تحقیقات و فناوری، مدیران EDC و مدیران پژوهشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در کلان منط ::
 | تاریخ ارسال: 1397/5/6 | 
نشست منطقه ای رؤسا، معاونین آموزشی، معاونین تحقیقات و فناوری، مدیران مراکز مطالعات وو توسعه آموزش علوم پزشکی و مدیران پژوهشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در کلان منطقه شش آمایشی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار گردید:
در این نشست جناب آقای دکتر حسن طاهر احمدی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن عرض خوش آمدگوئی به معرفی توانمندیها، ظرفیتها و زیرساختهای دانشگاه پرداختند. جناب آقای دکتر پرویز قزلباش رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس شورای کلان منطقه شش آمایشی کشور  ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک اهداف نشست، سیاستها و خط مشی کلان منطقه را ارئه نمودند. ایشان بر ضرورت توجه به حوزه آموزش و پژوهش و در اولویت قرار دادن این دو حوزه توسط رؤسای دانشگاهها تأکید کردند. همچنین ایشان ظرفیت های مناسب موجود در کلان منطقه جهت توسعه کیفی و کمی مورد توجه قرار داده و شناسائی توانمندیهای منطقه به منظور افزایش هم افزائی و تعریف پروژه های مشترک و بهره مندی دانشگاهها از ظرفیتها و امکانات یکدیگر را مورد تأکید قرار دادند.
در ادامه اعضا در قالب دو پنل گروهی جداگانه در حوزه آموزش و پژوهش مباحث و ارائه تجارب موفق هر یک از دانشگاهها و دانشکده ها و چالشهای پیشرو و راهکارها پرداختند.
پس از  مباحث پنل گروهی، گزارش پنلها توسط دبیران ارائه گردید و پیشنهادات، چالش ها و راهکارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و موارد ذیل بعنوان مصوبات، چالشها و راهکارهای حوزه آموزش و پژوهش کلان منطقه آمایشی به تصویب اعضاء رسید:

 
مصوبات حوزه آموزش کلان منطقه آمایشی:
  1. تهیه و تدوین شیوه نامه، دستور العمل و استاندارد سازی تولید محتوای آموزش مجازی به همراه آیین نامه نحوه مشارکت اعضای هیات علمی در آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک به منظور ارسال برای سایر دانشگاه ها
  2. بومی سازی و تدوین استانداردهای دانشگاه های نسل سوم به همراه طراحی مدل جامع بومی درآمد زایی و ارائه راهکارهای تامین منابع مالی دانشگاه های کارآفرین توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک
  3. تبادل برنامه ها و کوریکولوم‌های آموزشی بین المللی سازی و تدوین شیوه نامه دوره های مشترک و جذب دانشجوی خارجی توسط دانشگاه های اراک، قم و قزوین در سطح کلان منطقه آمایشی
  4. تشکیل کمیته های منطقه ای در کلیه بسته های 12 گانه و کارگروه های تخصصی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
  1. ارائه الگوهای راه اندازی بیمارستان جامع زنان در سطح کلان منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز
  2. ارائه مدل خصوصی سازی آموزش علوم پایه پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز
  3. پیشنهاد ورود بیمارستان‌های فاقد گروه پزشکی در فرآیند اعتبار بخشی بیمارستانی جهت اخذ مجوز آموزشی درمانی توسط دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی متقاضی
  4. توسعه زیرساخت‌ها و رشته/مقاطع تحصیلی مرتبط با مأموریتهای ویژه دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه
  5. الگوبرداری دانشگاه های کلان منطقه بر اساس مدل عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ( مدل تامین و هزینه کرد اعتبارات )به منظور اجرایی سازی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مشروط به تایید و تصویب در هریک از دانشگاه‌های کلان منطقه
  6. پیشنهاد تشکیل و راه‌اندازی ستاد دانشگاهی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در تمامی دانشگاه های کلان منطقه(متشکل از رئیس دانشگاه به عنوان رییس ستاد ، معاون آموزشی بعنوان دبیر ستاد، کلیه معاونین دانشگاه به همراه مدیران بودجه و امور مالی به عنوان عضو ستاد)
  7. تشکیل کمیته راهبردی منطقه‌ای توسعه رشته مقاطع تحصیلی در کلان منطقه به منظور نظارت بر سند توسعه علمی مصوب کلان منطقه
  8. راه‌اندازی و استقرار سامانه بانک اطلاعاتی دانشگاه‌های کلان منطقه شش آمایشی کشور شامل کلیه شاخصهای حوزه آموزش از قبیل تعداد دانشجو، رشته/ مقطع تحصیلی،اعضاء هیات علمی، مراکز تحقیقاتی- آزمایشگاهی و تمامی مستندات طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و... توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  9. ارائه الگوی پیاده سازی برنامه دانش تعیین کننده های اجتماعی سلامت(SDH) در سطح دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین
  10. تشکیل کمیته تخصصی اخلاق پزشکی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم در کلان منطقه
  11. برگزاری همایش سالیانه منطقه ای آموزش پزشکی با همکاری کلیه دانشگاه های کلان منطقه ( برگزاری اولین دوره همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک تا پایان سال 1397 )
  12. پیشبرد برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بر اساس درخواست ها و ظرفیتها و پتانسیل ها دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه در سامانه پایش برنامه عملیاتی (hop)
  13. انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه های کلان منطقه به منظور تربیت دانشجویان رشته/مقاطع مختلف تحصیلی در قالب راه اندازی شبکه منطقه ای همکاری های درون بخشی
  14. انعقاد تفاهم نامه همکاری های بین دانشگاهی به منظور ارتقای توانمندی های دانشجویان جهت شرکت و کسب رتبه در المپیادهای علمی کشوری توسط دانشگاههای علوم پزشکی قم و اراک
 
چالشها و راهکارهای حوزه پژوهش کلان منطقه آمایشی:
 
چالش های حوزه تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها/دانشکده های کلان منطقه
  1. عدم وجود نقشه راه پژوهشی و فناوری منطقه آمایشی در حوزه علوم پزشکی (سطح ملی، بین المللی)
  2. عدم تخصیص کامل بودجه یک درصد در تعدادی از دانشگاه ها به معاونت تحقیقات و فناوری (با توجه به اسناد بالادستی)
  3. اصلاح چارت تشکیلاتی با عنایت به دینامیک بودن و افزایش ماموریت های جدید
  4. وجود مراکز تحقیقات فاقد ردیف قطعی از شورای گسترش
  5. وجود مجلات بدون ساختار و حمایت های مستقل و درگیر در ارتقاء نمایه های بین المللی (هزینه های ایندکس شدن، هزینه های قراردادها، هزینه های نیروهای انسانی و ...)
  6. تناقض در سیاست های دانشگاه ها و وزارت بهداشت در خصوص مجلات فارسی
  7. عدم شفافیت در سیاست ها و راهکارهای انجام پژوهش های بین المللی
  8. عدم شفافیت نقش پژوهش در بسته های تحول آموزش (مرجعیت علمی، دانشگاه نسل سوم و ...)
  9. وجود مشکلات ارزی در خصوص پژوهش و فناوری (انتشار مقالات، شرکت در کنگره ها، فرصت های مطالعاتی و ...)
  10. ضعف دانشگاه ها در حوزه تحقیقات بالینی (عدم استقبال اعضا هیات علمی بالینی از پژوهش)
  11. شکلی بودن طبقه بندی مناطق و عدم تحقق اهداف اولیه تمرکز زدایی در وزارت بهداشت (نبود شرح وظایف مشخص، قانونی  و عدم ضمانت اجرایی)
  12. عدم وجود چارت تشکیلاتی برای واحدهای حوزه های فناوری (مرکز رشد، گروه توسعه فناوری سلامت، دفتر ارتباط با صنعت)
  13. عدم کفایت بودجه های پژوهشی دانشگاه برای حمایت  از طرح های فناورانه
  14. عدم شفافیت قوانین، سیاست های حوزه فناوری به دلیل نوپا بودن
  15. ابلاغ ماموریت های جدید در حوزه فناوری و عدم تعریف آنها در ساختارهای ابلاغی (مشاور امور تجاری سازی، مشاور مالکیت معنوی، مشاور انتقال فناوری،  ...)
راهکارها حوزه تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها/دانشکده های کلان منطقه
  1. طراحی مطالعات جمعیتی در منطقه آمایشی
  2. راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران منطقه برای مطالعات مگاپروژه، مگاترایال با استفاده از منابع مالی در اختیار روسای محترم دانشگاه ها
  3. راه اندازی TTO مشترک و سایر امکانات فناورانه در کلان منطقه
  4. تقویت صندوق های فناوری دانشگاه ها (افزایش سهم دانشگاه ها در تصمیم گیری ها)
  5. تدوین نقشه راه پژوهشی و فناوری کلان منطقه با بهره گیری از اسناد بالادستی و سیاست های کلان
  6. تدوین اولویت های پژوهشی کلان منطقه
  7. شناسایی و الگوبرداری از ابتکارات موفق دانشگاه ها
  8. مدون سازی و یکسان سازی آیین نامه ها و فرایندهای پژوهشی وفناورانه در کلان منطقه با بهره گیری از توان کارشناسان


 
دفعات مشاهده: 1317 بار   |   دفعات چاپ: 123 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر