برنامه اعتبار بخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر پزشکی را فراهم می نماید و به عنوان یکی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی با برخورداری از مقبولیت جهانی روزافزون در بخش سلامت هماهنگ با سایر اولویت های وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی ، ایمنی بیمار و منشور حقوق بیمار ، همگام با استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و توجه به زیر ساخت های پژوهشی به ویژه در زمینه رعایت ایمنی و حقوق بیمار و ارتقای کیفیت خدمات راهی نو جهت کسب اطمینان از عملکرد مناسب سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت را فراسوی دست اندرکاران این حوزه قرار داده است . اعتبار بخشی چیست؟ به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت ، محوربودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد «اعتباربخشی » برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود.
یکی از اهداف اصلی اعتباربخشی تامین، حفظ و ارتقای ایمنی بیمار، همراهان و کارکنان می باشد. بارزترین
حقوق انسان ها حق ایمن بودن از خطرات و آسیب ها، هنگام دریافت خدمات است. انواع اعتبار بخشی
1- اعتبار بخشی ملی –کشوری است – اجباری 2- اعتباربخشی بین اللملی –داوطلبانه است -اختیاری
فوایداعتبار بخشی
-1 تغییر رفتار ایجاد می کند.
-2 تعهد رابه کیفیت بالا میبرد.
-3 ارتباطات را دربیمارستان تقویت میکند -4 مشارکت یا collaboration را تقویت می کند . اهداف اعتباربخشی
·جایگزینی مدل اعتباربخشی به جای ارزشیابی بیمارستانهای تک تخصصی ·ارتقای مستمر کیفیت تمام خدمات قابل ارائه در بیمارستان ·تضمین ایمنی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت ·اجرای فرآیندهای درمانی مبتنی بر استاندارد و در نظر گرفتن پیامدهای سلامت ·یاری رساندن به مدیران و رهبران بیمارستان در عمل به وظایف خطیر خود و در حوزه مراقبتی ·ارائه الگوی نظارتی یکپارچه جهت اطمینان از ارائه خدمات مراقبتی کیفی ، ایمنی و مبتنی بر شواهد علمی روز ·ایمنی و بیمار محوری در کنار ارتقای کیفیت خدمات ·پیگیری مراتب اجرایی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در سطح بیمارستان ·بازدید و پایش اقدامات انجام شده واحدهای بیمارستان از نظر مستندات اعتباربخشی
ابعاد کیفیت در بیمارستانها :ارس .1مراقبت و درمان ایمن، به موقع و اثر بخش .2اخلاق بالینی و رعایت حقوق بیمار .3مدیریت بهینه منابع