Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
برگشت به دانشگاه علوم پزشکی زنجان
بخش‌های اصلی
درباره ما::
سلامت بانوان::
برنامه های فرهنگی آموزشی::
کارگاه ها::
مقالات و طرح های پژوهشی::
اخبار و اطلاعیه ها::
گالری تصاویر::
::

تلفن تماس:
024-33773128

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: مدیریت استرس ::
 | تاریخ ارسال: 1399/10/1 | 

مدیریت استرس

زندگی ما همواره با تغییرات و دگرگونیهایی همراه است که توانایی ما را برای رویارویی و سازش به چالش می کشند و در عین حال به میزانی ( از کم تا زیاد)، تعادل حیاتی ما را به هم میزنند. تا پیش از زمانیکه خود را با آن تغییرات سازگار و متعادل نماییم، در حالت برانگیختگی و تنش قرار میگیریم. این حالت را " استرس" می نامند.
بنابراین هر فرد در طول زندگی خود همواره نیاز دارد تا خود را با تغییرات و شرایطی که برایش به وجود می آید سازگار سازد، به عبارتی دیگروقتی که تعادل حیاتی شخص با وقوع تغییراتی بههم میخورد، فرد باید به خود فشار آورد تا دوباره با شرایط جدید سازگار شود و تعادل خود را بهدست آورد. به دست آوردن چنین تعادلی به جسم و روان فشار وارد میکند و در صورتیکه فرد نتواند با استرسهای زندگی خود به د رستی برخورد کند، ممکن است دچار بیماریهای مختلف جسمی و روانی شده و با مشکلات عدیده ی دیگری نیز روبه رو شود.
مقابله با استرس و اهمیت آن:
بسیار مهم است که بتوانید استرسهای زندگی خود را بشناسید و از راهبردهای مقابله برای رویارویی با هر یک از آنها استفاده کنید. از نظر علمی راهبردهای مقابله، فعالیتهای درونی روانی و رفتاری هستند که فرد برای از بین بردن استرس یا به حداقل رساندن و کنار آمدن باآن به کار میگیرد.
ویژگیهای افراد مقاوم در برابر استرس:

  • اولین ویژگی مهم شخصیت های مقاوم در برابر استرس " احساس کنترل" است.
  • دومین ویژگی شخصیت های مقاوم، هدفمند بودن همراه با " احساس تعهد و مسئولیت" است.
  • سومین ویژگی افراد مقاوم " احساس مبارزه طلبی و چالش جویی" است.
  • چهارمین ویژگی افراد مقاوم در برابر فشار روانی " شاداب زیستن" است.
  • پنجمین ویژگی افراد مقاوم " توانایی ابراز وجود" است.

نشانه ها و علائم استرس:
استرس می تواند بعضی از نشانه های زیر را بوجود آورد، شدت و نوع علایم آن در افراد متفاوت است.
نشانه های جسمی: گرفتگی یا انقباض (گلو- سینه – شکم ...)، احساس درد (در ناحیه سر – گردن – کمر)، تپش قلب، پرش های عضلانی (تیک)، اسهال، مشکلات خواب، ناراحتی معده و گوارش و...
نشانه های رفتاری: پرخاشگری، نداشتن تمرکز، جویدن ناخن، مکیدن انگشت، بازی با موی سر یا کندن پوست لب ( لب گزیدن) و..
نشانه های فکری: گیجی و شلوغی ذهن، اشتباهات مکرر، کم دقتی، بهانه جویی، ناتوانی در به خاطر آوردن حوادث، ضعف در تصمیم گیری
نشانه های عاطفی: عصبانیت، اعتماد به نفس پایین، افسردگی، بی تفاوتی، تحریک پذیری، ترس و پاسخهای هراسی، اشکال در تمرکز، احساس گناهکاری، نگرانی، بی قراری، اضطراب و وحشت.
برخی تکنیک های ساده برای کاهش نشانه های استرس:
تنفس شکمی: هنگام استرس ممکن است نتوانید به راحتی نفس بکشید یعنی تنفس، سطحی شده و شما فقط از بخش فوقانی ششهای خود استفاده میکنید. این مسئله باعث می شود که میزان اکسیژن در خون کاهش یابد و عضلات شما منقبض شوند. در این حالت با استفاده از روش تنفس شکمی با فرو بردن شکم به داخل، نفس خود را کاملاً بیرون دهید. سپس با بیرون دادن شکم، نفس عمیق بکشید، برای این کار می توانید عمل دم و باز دم را باشمردن تا عدد ۶،۵ یا ۷ انجام دهید.
آرام سازی عضلانی: برای فرا گیری این روش بهتر است از کمک متخصصین استفاده نمایید. در این روش می توان با دراز کشیدن یا نشستن راحت روی یک صندلی (بطوری که تمام عضلات بدن تکیه گاه داشته باشند)، بطور متناوب عضلات بدن را منقبض و منبسط کرد. انقباض را می توان از ماهیچه های پا و ساق شروع کرد و کم کم به تمام نقاط بدن رساند و در نهایت عضلات صورت و کاسه سر را نیز شل کرد.

منبع: آموزش مهارت های زندگی و خانواده، مرکز مشاوره دانشجویی، دانشگاه علم و صنعت ایران

Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4296