در گفتگو با وبدا عنوان شد:
دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛ پیشتاز در رسیدگی به دعاوی
نماینده تامالاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کمیته فرعی رفع اختلافات و دعاوی این دانشگاه، گفت: کلیه دعاوی و شکایات مربوط به دانشگاه قبل از طرح در دیوان عدالت اداری، در کمیته فرعی رفع اختلافات و دعاوی دانشگاه مورد بررسی قرار میگیرد.
رضا شهبازی پویا در گفتگو با پایگاه خبری وبدا-زنجان، اظهار کرد: بر اساس اصلاحیه تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، تکالیفی برای شهروندان و دستگاههای اجرایی مشخص شده است که طبق آن شهروندان میبایست قبل از طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، به سازمان مربوطه مراجعه و درخواست خود را ارائه و رسید دریافت کنند و دستگاه نیز موظف است ظرف مهلت مقرر قانونی به درخواست مذکور رسیدگی و پاسخ را به آنها ابلاغ کند.
وی با بیان اینکه این تصمیم به منظور جلوگیری از کثرت حجم پروندههای مربوط به ارگانها و نهادها در دیوان، اتخاذ شده است، افزود: این مصوبه از خردادماه سالجاری لازمالاجرا شده و وزارت بهداشت اولین دستگاهی است که آن را اجرایی کرده و دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با تشکیل کمیته فرعی رفع اختلافات و دعاوی، اولین گام را در اجرای این مصوبه برداشته است.
شهبازی پویا با بیان اینکه ریاست کمیته فرعی رفع اختلافات و دعاوی، رئیس دانشگاه یا نماینده تامالاختیار ایشان و دبیر آن، مدیر امور حقوقی دانشگاه و اعضای آن کارشناسان معرفی شدهی هر حوزه اعم از بهداشت و درمان میباشد، خاطرنشان کرد: تشکیل این کمیته موجب اطاله دادرسی نمیشود و دانشگاه مکلف است ظرف مدت ۳ ماه به شکایات واصله رسیدگی کند.
وی افزود: هر متقاضی میتواند هرگونه درخواست خود را در قالب فرمهای متحدالشکلی که توسط وزارت بهداشت طراحی شده است، به همراه مستندات به میز خدمت دانشگاه ارائه کرده و رسید دریافت کند. میز خدمت پروندهها را به کمیته ارجاع میدهد و کمیته موظف است ظرف ۳ ماه از تاریخ رسید، به پرونده رسیدگی و تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
رئیس کمیته فرعی رفع اختلافات و دعاوی دانشگاه خاطرنشان کرد: متقاضی اگر تصمیم نهایی کمیته فرعی را قبول نکند، میتواند مستقیما در دیوان عدالت اداری اقامه دعوا نماید ولی هیچ شکایتی پیش از بررسی در کمیته فرعی، قابل طرح در دیوان نیست و دفاتر خدمات قضایی و دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان به هیچ عنوان شکایات مربوط به نهادها و دستگاههای دولتی را دریافت و ثبت نمیکند مگر آنکه نتیجه بررسی کمیته فرعی به پرونده ضمیمه شده باشد.
وی با اشاره به اینکه مدیران کلیه مراکز و واحدهای تابعه دانشگاه موظف شدهاند یک نفر را به عنوان نماینده به کمیته فرعی معرفی کنند تا مکاتبات از طریق ایشان صورت گیرد، اظهار کرد: هرگونه تمرد نسبت به عدم اجرای درخواستهای کمیته فرعی به عنوان تخلف اداری محسوب میشود و پاسخ درخواستهای کمیته باید در اسرع وقت جهت درج در پرونده و اتخاذ تصمیم صحیح ارسال شود.
خبرنگار: سودابه باقری |