
; (ACCREDITATION)اعتباربخشی
برنامه اعتبار بخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر پزشکی را فراهم می نماید و به عنوان یکی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی با برخورداری از مقبولیت جهانی روزافزون در بخش سلامت هماهنگ با سایر اولویت های وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی ، ایمنی بیمار و منشور حقوق بیمار ، همگام با استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و توجه به زیر ساخت های پژوهشی به ویژه در زمینه رعایت ایمنی و حقوق بیمار و ارتقای کیفیت خدمات راهی نو جهت کسب اطمینان از عملکرد مناسب سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت را فراسوی دست اندرکاران این حوزه قرار داده است .
اعتبار بخشی چیست؟
به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است
. استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت ، محوربودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد «اعتباربخشی » برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود.
یکی از اهداف اصلی اعتباربخشی تامین، حفظ و ارتقای ایمنی بیمار، همراهان و کارکنان می باشد. بارزترین
حقوق انسان ها حق ایمن بودن از خطرات و آسیب ها، هنگام دریافت خدمات است.
انواع اعتبار بخشی
1- اعتبار بخشی ملی –کشوری است – اجباری
2- اعتباربخشی بین اللملی –داوطلبانه است -اختیاری
فوایداعتبار بخشی
-1 تغییر رفتار ایجاد می کند.
-2 تعهد رابه کیفیت بالا میبرد.
-3 ارتباطات را دربیمارستان تقویت میکند
-4 مشارکت یا collaboration را تقویت می کند .
اهداف اعتباربخشی
· جایگزینی مدل اعتباربخشی به جای ارزشیابی بیمارستانهای تک تخصصی
· ارتقای مستمر کیفیت تمام خدمات قابل ارائه در بیمارستان
· تضمین ایمنی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت
· اجرای فرآیندهای درمانی مبتنی بر استاندارد و در نظر گرفتن پیامدهای سلامت
· یاری رساندن به مدیران و رهبران بیمارستان در عمل به وظایف خطیر خود و در حوزه مراقبتی
· ارائه الگوی نظارتی یکپارچه جهت اطمینان از ارائه خدمات مراقبتی کیفی ، ایمنی و مبتنی بر شواهد علمی روز
· ایمنی و بیمار محوری در کنار ارتقای کیفیت خدمات
· پیگیری مراتب اجرایی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در سطح بیمارستان
· بازدید و پایش اقدامات انجام شده واحدهای بیمارستان از نظر مستندات اعتباربخشی
ابعاد کیفیت در بیمارستانها :ارس
.1مراقبت و درمان ایمن، به موقع و اثر بخش
.2اخلاق بالینی و رعایت حقوق بیمار
.3مدیریت بهینه منابع
دفتر بهبود کیفیت |