نگرش مطلوب به امتحان و اضطراب امتحان 1- بهعنوان والدین سعی کنیم برای این سؤال که امتحان از نظر ما چه اهمیتی دارد؟ پاسخ یافته و رفتار مناسبی داشته باشیم. بر این اساس چنانچه طرز برخورد ما با فرزندمان در مورد امتحان بهعنوان امری برای شناخت میزان یادگیری مطالب و رفع نواقص آن باشد، مشکلی نیست. اما درصورتی که تأکید خاصی داشته باشیم و فرزند خود را مورد خطاب قرار داده و در مورد امتحان به او هشدار دهیم، موجبات ترس و اضطراب از امتحان را در وی فراهم آوردهایم. 2 - امتحان را در نظر دانشآموز بیش از حد بزرگ جلوه ندهیم، بلکه از امتحان بهعنوان راهی برای تعیین سطح یادگیری و رفع مشکلات درسی، سخن بگوییم. در این صورت دانشآموز امتحان را بهعنوان عامل مثبت در تحصیل میشناسد، نه عامل منفی که هدف آن مچگیری اوست. 3 - اهداف امتحان را برای فرزند خود بازگو کرده، به روشنی مفهوم امتحان را به او تفهیم کنیم تا در نهایت بهدلیل یادگیری مطلب درسی، مطالعه و فعالیت کند، نه برای امتحان و کسب نمره. به عبارت دیگر از راه طبیعی علاقه به یادگرفتن را در وی ایجاد کنیم نه با ترساندن از امتحان. 4 - توجه داشته باشیم که میزان و سطح یادگیری مطالب درسی توسط فرزندمان، دارای اهمیت است نه نمرات بالای او در امتحان. چه بسا فرزندانی که نمرات بالایی در امتحانات آوردهاند اما مطالب درسی را پس از گذشت چند روز فراموش کردهاند و چه بسیار دانشآموزانی که در امتحان نمره بالایی نیاوردهاند ولی مقدار قابل توجهی از مطالب درسی را به خوبی آموخته و آن را بهطور عملی تجربه کردهاند. 5 -فرزندان خود را از نظر نمرههای امتحانی با دوستان و همسالان و فرزندان بستگان و همسایگان مقایسه نکنیم. چه، این مقایسه موجب ایجاد ذهنیت منفی در او نسبت به امتحان شده، به تدریج اعتماد به نفس او را نیز از بین میبرد. 6 - قبل از امتحان با دادن وعدههایی نظیر: اگر در این امتحان فلان نمره را بگیری، فلان جایزه را برایت تهیه میکنم فرزند خود را تحت فشار و اضطراب درونی قرار ندهیم بلکه همیشه این طور اظهار کنیم که تو سعی و تلاش خود را بکن تا بتوانی مطالب را خوب یاد بگیری. 7 - در مورد امتحان طوری با فرزند خود رفتار کنیم که او بتواند نظریات و نگرانیهای خود را در مورد آن آشکارا بیان کند، حتی اگر شکست خورده باشد. در چنین وضعیتی لازم است علتها را شناسایی کرده، او را راهنمایی کنیم تا از طریق برنامهریزی مناسب، ضعفهای خود را شناسایی کند و با برطرف کردن آنها بر میزان یادگیری خود بیفزاید 8 - توجه داشته باشیم، فرزندی که نمره خوبی در امتحان کسب نکرده از نظر شخصیتی فرد بدی نیست بلکه فعالیت او در زمینه فلان درس و امتحان در حد نمرهای است که به دست آورده انواع اضطراب تحصیلی : • اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده : میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل کارکردفرد می شود(براهنی 49) • اضطراب ناتوان کننده :اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی ، عدم تمرکز ، احساس درماندگی ، اختلال ذهنی ،شناختی و رفتاری /جسمی می گردد. عملکرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و کمبود مهارت های امتحان باشد.در اضطراب امتحان متغیرهای زیادی مؤثر می باشد که در این میان اضطراب عمومی و کلی مهم تر می باشد. زمان شکل گیری اضطراب امتحان :اضطراب امتحان در سنین 12ـ10 سالگی شکل می گیرد . در 25% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد. نقش جنسیت در اضطراب امتحان : به دلیل مسایل فرهنگی و نقش های جنسیتی دختران مضطرب تر از پسران هستند ،زیرا اضطراب توسط دختران و زنان پذیرفته شده است . (کریگ و دابسون 1995). گسترش و ثبات اضطراب امتحان :ساراسون (1973) اعتقاد دارد،اضطراب حالتی است که در تعامل والدین با کودک گسترش یافته و ثبات می یابد. او ادعا می کند والدین کودکان دارای اضطراب امتحان ، علاوه بر این که نیاز به محبت و امنیت آنها رانادیده می گیرند ،درکمک کردن به آنها نیز کارا نیستند. این اولیا فرزندان خود را بون توجه به علایق و استعدادهای آنهابرای کسب موفقیت مورد نظر خود تحت فشار قرار می دهند. در برخی موارد والدین آرزوهای تحقق نیافته ی خود را به فرزندانشان القا می کنند. عوامل مؤثردرمیزان اضطراب امتحان : • تنبیه کودک به واسطه ی نمره ی کم • انتظارات معلم • مهارت های تحصیلی و روش های مطالعه • دشواری امتحان • شرایط برگزاری امتحان • هوش • طبقه اقتصادی ،اجتماعی • انگیزه پیشرفت • نوع شخصیت • و ... عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان : 1. فردی: انتظاربیش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به موفقیت / رقابت بیش از حد/عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم / عدم تمرکزبر امتحان و درس خواندن /شخصیت مضطرب و کمال گرا/کم بودن انگیزه / هوش متوسط/ و... 2. خانوادگی :سخت گیری بیش از اندازه /عدم حمایت و تشویق /والدین مضطرب/اختلافات خانوادگی /رقابت غیر منطقی/تهدیدهای بی مورد/توجه بیش از حد به مسایل تحصیلی فرزند/ الگوهای خشک فرزندپروری/سرزنش و تنبیه / وضعیت اقتصادی پایین / عدم تشویق / و... 3. عوامل مدرسه ای : انتظارات غیر واقعی آموزگاران /محیط نامناسب امتحان / مقررات خشک/ نوع پرسش های امتحان / ایجاد رقابت های ناسالم / عدم توجیه دانش آموزان برای امتحان /عوامل مزاحم مثل سر و صداو نور/ تهویه ی نامناسب نشانه ها و علایم اضطراب امتحان : • ناراحتی های گوارشی ،آشفتگی معده ،سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع • تپش قلب ، بی خوابی، تنگی و کوتاهی نفس • لرزش در صدا ، ضعف ، عرق کردن • لکنت زبان ،خشکی دهان • عدم تمرکز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از مدرسه ، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، کاهش سیستم ایمنی بدن علایم اضطراب پس از امتحان : • بی تفاوتی ساختگی و ظاهری • احساس گناه ( چرا بیشتر مطالعه نکردم ) • خشم ( آموزگار نمی خواست من نمره ی قبولی بیاورم ) • سرزنش ( اگر کتاب درسی آنقدر خسته کننده نبود! ) • افسردگی ( دلیلی نمی بینم که بعد از امتحان در مدرسه بمانم) • درمان های روان شناختی ،دارودرمانی یا هردو ؟ مطالعات نشان داده است که انواع خاص مداخله های روان شناختی نه تنها از دارو نماهای معتبرمؤثر- تر هستند بلکه بهتر از رویکردهای دارویی موجود بوده و دست کم در موقعیت قابل قبولی قرار دارند . مداخله ی روان شناختی اثر دراز مدت و حتی بیماران تا دوسال بعد نیز وضعیت بهبود خود را حفظ می - کنند ، درحالی که داروها عوارض جانبی مانند گیجی ،خشکی دهان را ایجاد نموده و قطع آن نیز به دلیل وابستگی جسمی و روانی فرد را دچار مشکل می نماید . شیوه های درمانی شناختی ـدرمانی 1. تن آرامی 2. حساسیت زدایی منظم .3 ایمن سازی در مقابل استرس 4. آموزش مهارت های مطالعه 5. مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی 6. ایمن سازی در مقابل استرس 7. روش پس خوراند زیستی ( افراد به گونه ای به دستگاه های هدایت کننده متصل می شوند تا بتوانند پیوسته اطلاعات دقیقی درباره ی فعالیت های فیزیولوژیکی خود مانند ضربان قلب یا تنش عضلانی رادر اختیار داشته باشند . براساس دستور العمل های درمانگر و توجه به علامت های دستگاه هدایت کننده بیماران به تدریج می آموزند که فعالیت های ارادی و حتی فعالیت های فیزیولوژیکی غیر ارادی خود را مهار کنند . ) 8. آموزش توجه (عدم توجه به محرک های نامربوط به تکلیف و توجه به محرک های مربوط به تکلیف) نقش اولیای مدرسه در کاهش اضطراب امتحان : - عدم ایجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ی امتحان نه انتقام)- اطمینان خاطر به دانش آموزان درراستای طراحی سؤالات از متن کتاب- گنجاندن سؤالات دشواردر شماره های آخر - اجتناب از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان - هدف امتحان ارزیابی از دانسته های دانش آموزان می باشد نه آنچه را که نمی دانند - توجه به اصول سنجش و اندازه گیری خصوصاً سطح دشواری سؤالات - اجرای امتحانات مستمر و خودآزمایی به منظور آشنا کردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه ی امتحان- کاهش اعتبار نمره و ارزش گذاری به فعالیت های علمی و تحقیقات - آموزش های جبرانی - اجرای مسابقات علمی متعدد منبع :سایت mums.ac.ir |