مقدمه:
جایگاه رفیع و نقش محوری استادان و اعضاء هیات علمی دانشگاه ها در توسعه علمی کشور و تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی و ضرورت تقویت ظرفیت های علمی و تربیتی استادان سبب گردید که «شورای عالی انقلاب فرهنگی» برنامه ریزی و سامان بخشی این حیطه را در رأس فعالیت های خود قرار داده و بدان اهتمام ورزد.
این شورا پس از بحث و بررسی فراوان در این زمینه و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف در این بخش، در تاریخ 19/4/1386 تشکیل هیات عالی جذب اعضای هیأت علمی را به تصویب رساند.
هیات عالی جذب نیز جهت ارتقا علمی و توانمند سازی اعضای هیات علمی «طرح دانش افزایی استادان» را به «شورای اسلامی شدن دانشگاه ها» ارائه و این شورا در تاریخ 25/11/1390 آئین نامه طرح را مصوب و جهت اجرا به دستگا های ذیربط ابلاغ نمود.
مطابق این طرح، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری در ابتدای جذب به دانشگاه ها و همچنین در هنگام تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی و از پیمانی به رسمی باید در طرح دانش افزایی شرکت نمایند و جذب و تبدیل وضعیت آنان منوط به گذراندن این طرح می باشد.
علاوه بر مصوبه فوق در بازنگری آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی که در جلسه 679 مورخ 14/10/90 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید فصل فرهنگی نیز به دو فصل قبلی آموزش و پژوهش اضافه گشت و اعضای هیات علمی موظف شدند علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز مشارکت داشته باشند و امتیاز لازم را در این بخش کسب کنند.
با توجه به گذشت سه سال از تصویب طرح مذکور و عدم اجرای آن توسط دستگاه های مربوطه که به دلیل روشن نبودن آئین نامه های اجرایی طرح بود «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها» مصمم گردید در ماه مبارک رمضان سال 1390 تحت عنوان «ضیافت اندیشه استادان» این طرح را آغاز نماید و بحمدالله با مشارکت خوب وزاتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و با بهره مندی از مدرسین توانمند حوزه و دانشگاه این مهم به انجام رسید.
اینک دومین دوره این طرح با شرکت بیش از 13000 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور در تابستان سال 1391 و با دست یابی به اهداف تعیین شده به پایان رسیده است.
شایان ذکر است فوق برنامه های فرهنگی جهت استادان شرکت کننده در طرح و خانواده هایشان برگزار گردید.
برخی از اقدامات انجام شده قبل از اجرای دوره ها:
در راستای برگزاری طرح ضیافت اندیشه استادان91 فعالیت «مرکز هم اندیشی استادان» از بهمن ماه سال1390 با تشکیل کارگروه های علمی آغاز شد و تا برگزاری دوره ها مراحل مختلفی پیموده شد:
1- ایجاد کارگروه های پنج گانه علمی متشکل از مدرسان برجسته و صاحب نظر حوزوی و دانشگاهی به عنوان پشتوانه محتوایی دوره ها
2- بررسی و تدوین سرفصل های موضوعات و معرفی منابع توسط کارگروه ها
3- ارزیابی مدرسین و تایید توانمندی علمی آنها و معرفی مدرسان جدید توسط کارگروهها
4-تهیه پرونده ویژه هر یک از مدرسین شامل فرم مشخصات، گواهی رتبه علمی و...