احکام مرتبط با زایمان
برخی از خانمهای حامله که میتوانند به وضع طبیعی زایمان کنند، اصرار دارند که سزارین شوند تا درد کمتری را تحمل کنند. در این زمینه نظر حضرت عالی چیست؟ اگر ضرری برای خود مادر یا کودک نداشته باشد، منعی ندارد . |
|
نظر اسلام در مورد کنترل توالد چیست؟ آیا مسلمانان میتوانند از آن استفاده کنند؟ آیا استفاده از کاندوم و... صحیح است؟ کنترل توالد وازدیاد اولاد واستفاده از کاندوم فی نفسه اشکال ندارد . |
|
با توجه به اینکه در قرار دادن آی.یو.دی، در حال حاضر، لمس و نظر صورت میگیرد. آیا انجام دادن این عمل توسط پزشک زن، جایز است؟ در فرض مرقوم جایز نیست مگر در مقام ضرورت . |
|
در صورتی که بستن لولههای زن یا مرد اجازه داده شود، حق تقدم با کدام یکی است؟ در صورت رعایت شروط شرعی حق تقدمی در کار نیست و از جهت تفاوت موقعیت افراد با پزشک مشورت شود . |
|
شخصی با عمل جراحی خود را عقیم کرده، آیا واجب است دوباره خود را معالجه کند تا در صورت امکان به حالت اول درآید؟ واجب نیست . |
|
آیا در صورتی که بچهدار شدن موجب بروز خطراتی برای مادر باشد، زن میتواند با اذن شوهر از انعقاد نطفه جلوگیری کند؟ بدون اذن شوهر چطور؟ مانعی ندارد اما درصورتی که باردارشدن برای او خطر قابل توجه داشته وحرجی باشد بدون اذن شوهر نیز میتواند مانع انعقاد نطفه شود . |
|
مردی که دارای چهار فرزند است اقدام به بستن لولههای منی خود کرده است، آیا در صورت عدم رضایت زن، آن مرد گناهکار محسوب میشود؟ جواز این کار متوقف بر رضایت زوجه نیست و چیزی بر عهده مرد نمیباشد . |
|
آیا جایز است زن بدون اجازه شوهرش از وسائل پیشگیری از بارداری استفاده نماید؟ محل اشکال است . |
|
آیا جایز است زن بارداری که قصد دارد لولههای رحم خود را ببندد، از طریق عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد تا در هنگام آن عمل، لوله های خود را هم ببندد؟ حکم بستن لولههای رحم قبلا گذشت، ولی جواز عمل سزارین متوقف بر نیاز به آن یا درخواست خود زن باردار است و به هر حال لمس و نظر مرد اجنبی به زن هنگام عمل سزارین و بستن لولههای رحم حرام است. مگر در حال ضرورت . |
|
آیا زن سالمی که حاملگی برای او ضرری ندارد، جایز است از طریق عزل یا دستگاه دیافراگم یا خوردن دارو و یا بستن لوله های رحم، از بارداری جلوگیری کند، و آیا جایز است شوهرش او را وادار به استفاده از یکی از این راهها غیر از عزل نماید؟ جلوگیری از بارداری فینفسه به طریق عزل، اشکال ندارد و همچنین استفاده از راههای دیگر هم اگر با یک غرض عقلائی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظهای هم نداشته و با اجازه شوهر بوده و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشکال ندارد ولی شوهر حق ندارد همسر خود را به این کار وادار نماید . |
|
بستن لوله های منی مرد برای جلوگیری از افزایش جمعیت چه حکمی دارد؟ اگر این کار با یک غرض عقلائی صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظهای هم نداشته باشد، فینفسه اشکال ندارد . |
|
آیا جلوگیری دائمی از بارداری برای زنانی که زمینه مساعدی برای به دنیا آوردن فرزندانی معیوب یا مبتلا به بیماریهای ارثی جسمی و روانی دارند، جایز است؟ اگر با یک غرض عقلائی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد، اشکال ندارد . |
|
آیا جلوگیری دائم از حاملگی برای زنی که از خطر بارداری خوف دارد، جایز است؟ جلوگیری از بارداری در فرض مذکور اشکال ندارد بلکه اگر حاملگی برای حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن بطور اختیاری جایز نیست . |
|
استفاده از یکی از دستگاههای جلوگیری از بارداری که چگونگی جلوگیری از حاملگی توسط آن تا به امروز معلوم نشده، ولی به عنوان وسیلهای برای جلوگیری از بارداری شناخته شده است، چه حکمی دارد؟ اگر موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم شود و یا مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست . |
|
آیا برای زنی که سالم است، جلوگیری از بارداری بطور موقت از طریق بکارگیری وسایل و موادی که از انعقاد نطفه جلوگیری میکنند، جایز است؟ اگر با موافقت شوهر باشد، اشکال ندارد . |