|
 |
 |
 |
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی زنجان |
edc |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
اهداف مرکز |
 |
|
|
|
مقدمه: تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهمترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. در این میان، تربیت نیروهای متخصص در زمینه خدمات پزشکی، از رسالتهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی بوده و یکی از ارکان مهم تربیت نیروی کارآمد است. پزشکان و پیراپزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. آنجائیکه تا کنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیده است و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید. رسالت مرکز: مرکز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی ایجاد کند. هدف ما ایجاد مرکزی است تا با همکاری و آموزش بین بخشی، موجبات ارتقاء آموزش مهارت های عملی و نگرشی در دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آورد و از این طریق، موجبات ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و خدمت رسانی به آنها مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی های جدید آموزش و ارزشیابی هستیم تا با کمک آن ها، فراگیری مستقل را ترویج دهیم و موجبات دستیابی به راه های جدیدی در آموزش پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آوریم. هدف: هدف عمده مراکز آموزش مهارت ها، شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد. بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرد. برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در مـرکز مهات های بالینی مبنی بر چند اصل دانشجـو محوری، آموزش فـعال، بحث گروهی و کارگاهی می باشد. در این خصوص پس از پیشنهاد و تعیین عناوین آموزشی و تهیه طرح درس مربوطه کادر آموزشی تعیین و هماهنگی های لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های مرکز تا کنون بر همین مبنا بوده است . فعالیت ها: - آموزش مهارت استنتاج، استدلال و حل مسأله و یادگیری مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی.
- آگاهی از مقررات و اصول پایه اخلاقی حاکم بر روابط (Ethics) .
- تدوین متون علمی از کتب مختلف در زمینه آموزش مهارت های بالینی و Procedure ها.
- طراحی و برگزاری ارزشیابی مهارت های عملی به روش آزمون OSCE .
- یادگیری مدیریت و برنامه ریزی و کسب مهارت انجام فعالیت در گروه.
- آموزش مهارت های ارتباطی، اخذ و نگارش شرح حال و معاینات بالینی جهت دانشجویان پزشکی
- برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های عملی نظیر تزریقات، احیاء قلبی ریوی و پروسیجرهای روتین پزشکی
- همکاری در برگزاری کارگاه هایی که مجری آنها واحدهای دیگر آموزشی می باشند. نظیر: کارگاه ترک اعتیاد، Evidence Based Medicine ، Self Learning ، طراحی سوالات چندگزینه ای و ...
- تلاش در جهت توسعه مرکز به منظور آموزش دستیاران و سایر دانش آموختگان.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|