Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
معاونت بهداشت::
مدیریت شبکه و ارتقاء سلامت::
مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماریها::
مدیریت سلامت خانواده، جمعیت و مدارس::
گروه بهبود تغذیه::
گروه آموزش بهداشت وارتقای سلامت::
مدیریت سلامت محیط و کار::
گروه کاهش خطردر بلایا و حوادث::
گروه سلامت دهان ودندان::
امور دارویی::
مدیریت سلامت روانی،اجتماعی ، اعتیاد::
اموراداری::
تماس باما::
شبکه های بهداشت و درمان ::
اخبار::
سایت جدید::
::
آدرس مراکز مشاورهHIV

جهت مشاهده آدرس

روی تصویر کلیک نمایید

AWT IMAGE

..
-
پیام گیر صوتی معاونت بهداشت
1890
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
لینکهای مفید
..
:: معرفی ::

 مدارس

  مقدمه :

  درسال 1350 به منظور تربیت نیروی انسانی برای اولین بار دوره دو ساله آموزش مراقبین بهداشت برقرار گردید و در اسفند سال 1357 اداره کل بهداری آموزشگاهها با تغییر نام به اداره کل بهداشت مدارس ، از وزارت آموزش و پرورش جدا و ضمیمه وزارت بهداری شد ، پس از مدتی این اداره کل منحل و بهداشت مدارس بخشی از فعالیتهای اداره کل بهداشت خانواده را تشکیل داد . درسال 1373 بعد از انتقال مراقبین بهداشت به آموزش و پرورش ، بهداشت مدارس از اداره کل بهداشت خانواده متنزع گردید و به صورت اداره مستقل در وزارت بهداشت و درمان فعالیت کرد در حال حاضر با تصویب ساختار تشکیلاتی جدید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وظیفه بهداشت مدارس قانوناً برعهده دفتر سلامت جوانان و نوجوانان مدارس می باشد .

 

  جایگاه بهداشت مدارس :

  مدرسه به عنوان یک ساختار اجتماعی ، برای آموزش ، محیطی را فراهم می نماید که کودک در آن سالهای حساس زندگی خود را سپری می کند . هنگامیکه کودک دبستان را آغاز می کند شش سال از عمرش گذشته است و از محیط خانه به واحد اجتماعی مدرسه وارد و با محیط و خطرات تهدید کننده سلامتی ، تماس بیشتری پیدا می کند بهداشت مدارس در سیاست های بهداشتی جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامتی کودک دارد . دانش آموز در مدرسه علاوه بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن ، اطلاعات نگرش ها و رفتارهای جدید را می آموزد . بیش از 18 میلیون دانش آموز در 9700 آموزشگاه سراسر کشور در کنار 900000 معلم به امر تحصیل اشتغال دارند بعلاوه نزدیک به دو سوم از مدارس به ویژه مدارس ابتدایی در نقاط روستائی کشور استقرار دارند . کثرت جمعیت دانش آموزان و وضعیت پراکندگی و استقرار مدارس بیانگر اهمیت بهداشت مدارس می باشد.

  قریب یک سوم جمعیت کشور در زمان معین و در مکان های مشخص با آمادگی کامل جهت یادگیری حضور می یابند که این امر علاوه بر سهولت دسترسی به گروههای هدف ، دستیابی به اهداف بهداشتی را تسهیل می کند.

 

  دستاوردهای بهداشت مدارس

  1- ارتقاء سطح آگاهی ، نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان ، کارکنان مدارس ، اولیاء دانش آموزان و بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس .

  2- ارزیابی سلامت دانش آموزان هنگام ورود به پایه اول دبستان و تشکیل و ثبت شناسنامه بهداشتی او به منظور مداخله به هنگام ، برای رفع مشکل .

  3-ارزیابی سلامت دانش آموزان در مقاطع اول راهنمائی و اول دبیرستان برای استمرار بخشیدن به امر پیگیری سلامت دانش آموزان.

  4- واکسیناسیون تمامی دانش آموزان چهارده تا شانزده ساله با واکسن توأم.

  5- بررسی کلیه دانش آموزان به لحاظ آلودگی پدیکولوزیس و درمان و پیگیری آنها.

  6- توزیع دهان شویه فلوراید در بین دانش آموزان جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان این گروه سنی .

  7- همکاری با واحد تغذیه در امر آهن یاری دانش آموزان دختر مقاطع راهنمائی و دبیرستان .

  8- نمونه دیگر از دستاوردهای کسب شده ، کاهش پوسیدگی دندان کودکان زیر 12 سال که از 02/2 درصد در سال 1376 به 38/1 درصد در حال حاضر رسیده است .

  درکل می توان گفت گسترش خدمات بهداشت مدارس نیز رشد فزاینده ای داشته است و از 53% در سال 1376 به بیش از 80% در حال حاضر رسیده است .

دفعات مشاهده: 5995 بار   |   دفعات چاپ: 710 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 98 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش معرفی اینجا را کلیک کنید.